Rabu, 19 Ogos 2009

Sabar : Kunci Kekuatan Diri

---------------------------
KULTUM SUBUH
----------------------------

Assalaamualaikum wtb...

Saudaraku;

Marilah pada hari yang hening ini, kita istiqamah dengan kekuatan azam dan tekad terus berusaha menggapai taqwa yang sebenar. Marilah kita ingat-mengingatkan antara satu sama lain untuk sentiasa peka dengan segala suruhan dan jua larangan ALLAH SWT. Mudah-mudahan dengan taqwa dan amalan-amalan soleh lagi baik yang kita kerjakan, mendorong untuk kita mendapatkan naungan teduh kasih sayang daripada-Nya.

Mudah-mudahan juga kita mendapat taqwa yang justeru dapat menumbuhkembangkan sifat sabar dalam diri kita sebagai makhluk kerdil ciptaan-Nya. Sabar - dalam erti kata menerima segala yang berlaku pada diri kita dengan ikhlas, redha, tabah dan tetap hati; dengan niat mengharap keredhaan ALLAH SWT jua semata-mata.

Saudaraku;

Didalam hidup ini, kita sering menjumpai bermacam-macam keadaan; suka dan duka, bahagia dan derita, lega hati / lapang dada dan kecewa silih berganti, sihat dan sakit, senyum dan air mata datang dan pergi...

Sehubungan dengan itu, ALLAH SWT mengingatkan kita dalam firman-Nya, surah Al-Mulk ayat 1-2:

Maksudnya : "Maha suci Tuhan yang ditangan-Nya segala kekuasaan, dan Dia berkuasa atas tiap-tiap sesuatu".

Maksudnya: "Dia-lah yang menjadikan mati dan hidup, semata-mata menguji kamu, siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun".


Saudaraku;

Setelah kita menyedari hidup ini penuh dengan persoalan dan pancaroba, maka sebagai peribadi Muslim hendaknya kita sentiasa menunjukkan kesabaran sebagai pertahanan rohani, benteng jiwa; kerana kita yakin dengan kesabaran itulah yang dapat melepaskan diri kita dari rasa putus asa.

Kita bekerja untuk urusan kehidupan duniawi dan dalam masa yang bersamaan kita juga beramal untuk kehidupan ukhrawi - hendaknya dengan penuh kesabaran. Begitu pula dalam menerima ujian daripada ALLAH SWT. Kerana, ALLAH SWT sentiasa bersama-sama dengan orang-orang yang sabar.

Firman ALLAH SWT dalam surah Al-Baqarah ayat ke-153:

Maksudnya: "Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sikap sabar dan (ibadah) solat sebagai penolongmu. Sesungguhnya ALLAH berserta orang-orang yang sabar..."

Saudaraku;

Justeru, untuk mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat - hendaklah kita memohon pertolongan (nusroh) daripada ALLAH SWT dengan sikap sabar dan dalam masa yang sama juga mengamalkan ibadah solat.

Sabar tanpa pengabdian (ibadah -solat) tidak akan bermakna; ibadah tanpa kesabaran tidak akan memberikan kesan.

Begitu pula dalam cubaan jua cabaran (imtihan) Tuhan, janganlah kita mengeluh dan berputus asa. Sebab, ujian itu sebenarnya merupakan proses kematangan hidup kita selain sebagai bukti kecintaan ALLAH SWT yang Maha Tahu hikmah-hikmah tersendiri dibaliknya.

Kita perlu sedar, bahawa tidak ada keberhasilan tanpa jerih payah. Tidak ada kebahagiaan tanpa penderitaan. Penderitaan zahir dan bathin harus kita hadapi dengan sikap sabar dan pengharapan kepada yang Maha Memberi. Kerana, disebalik semua proses besar kehidupan ini ALLAH SWT menjanjikan kemudahan dan kegembiraan.

Firman ALLAH SWT dalam surah Al-Insyirah ayat ke-5 dan 6:

Maksudnya : "Maka, sesungguhnya bersama (disebalik) kepayahan itu pasti ada kesenangan..."

Maksudnya : "(Dan sekali lagi , ingatlah) bahawa sesungguhnya bersama (disebalik) kepayahan itu pasti ada kesenangan..."

Ya ALLAH...
Ya Tuhan kami...
Berilah kami kesabaran dalam setiap langkah hidup ini...
Kuatkanlah iktiqad dan amal soleh kami...
Berilah kami rahmat dari sisiMu... tuntunlah kami dengan irsyad / petunjuk dalam segala urusan kami...
Ameen Yaa Rabbal 'Aalamiin.


---------------------
alfaqiir abu miftah
Reaksi:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komentar Anda...

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.