Rabu, 21 Oktober 2009

Perkembangan 'Rasul Melayu'...

Masih ingat dengan Abdul Kahar Bin Ahmad 'Rasul Melayu' tu?

Berikut perkembangan semasa 'Rasul Melayu' tersebut yang dipetik melalui web berita utusan online. Sila lihat berita 1 dan berita 2 ini untuk lebih lanjut.


BERITA 1

Rasul Melayu dihukum penjara 10 tahun

21/10/2009 1:35pm

KUALA LUMPUR 21 Okt. - Lelaki yang mendakwa dirinya ‘Rasul Melayu’, Abdul Kahar Ahmad, 59, dijatuhkan hukuman penjara 10 tahun dan enam kali sebatan serta denda RM16,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini.

Beliau dijatuhkan hukuman itu selepas mengaku bersalah atas lima tuduhan membabitkan penyebaran ajaran sesat yang diasaskannya.

Hakim, Abu Zaky Mohammad turut memerintahkan Abdul Kahar, ditahan di Pusat Pemulihan Akidah Baitul Iman pada enam bulan terakhir hukuman penjara tersebut.

Hukuman penjara itu diarahkan berkuatkuasa dari tarikh tertuduh ditangkap iaitu pada 16 September lalu. - Utusan


BERITA 2

JAIS tahan anak lelaki “Rasul Melayu"

21/10/2009 8:25pm

SHAH ALAM 21 Okt. — Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) hari ini menahan anak lelaki “Rasul Melayu”, Abdul Kahar Ahmad bagi membantu siasatan berhubung dakwaan penyebaran ajaran sesat yang dibawa bapanya melalui internet dan khidmat pesanan ringkas (SMS).

Lelaki berumur 30-an itu ditahan pihak penguatkuasa JAIS di perkarangan mahkamah, kira-kira pukul 1.30 tengah hari, ketika cuba melarikan diri selepas Mahkamah Tinggi Syariah di sini selesai menjatuhkan hukuman ke atas Abdul Kahar.

Suspek sebelum itu didakwa berlagak sebagai wartawan yang sedang membuat liputan kes berkenaan bagi mengaburi pihak penguatkuasa Jais yang berada di sekitar kawasan mahkamah.

Bagaimanapun setelah menyedari tindak-tanduknya diperhatikan, lelaki terbabit cuba meninggalkan bangunan mahkamah tetapi kemudian berjaya ditahan pihak penguatkuasa agama itu.

Pengarah JAIS, Datuk Mohammed Khusrin Munawi ketika mengesahkan penahanan lelaki itu berkata, pihaknya sudah lama mengekori anak lelaki Abdul Kahar itu dan hanya menunggu masa yang sesuai untuk menahannya. - Bernama

____________________________________________________________________

Semoga menjadi pengajaran untuk semua...

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komentar Anda...

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.