Rabu, 7 Oktober 2009

KPI - SKT : apa cheghito?

Semalam saya terbaca dalam blog Saudara MazidulAkmal 360 dan hari ini rupa-rupanya ia turut menjadi antara berita hangat dalam laman-laman akhbar utama seperti Utusan dan lain-lain.

'Laporan KPI: Guru wanita saman pengetua RM228,000!"

"Akibat tidak puas hati dengan laporan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) oleh ketuanya, seorang guru sekolah menengah memfailkan saman terhadap pengetua sekolah tersebut bagi menuntut ganti rugi RM228,000.

Pn. Rozilah Abdullah, 37, dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Mahkota, Jalan Gambang memfailkan saman terhadap Pengetuanya sendiri iaitu Pn. Aluwiyah Osman..."

Pn. Aluwiyah Osman - Pengetua SMK Seri Mahkota

-----------------

Sebab memfailkan saman:

1. Berlaku ketidakadilan dan penindasan terhadapnya melalui laporan KPI yang dikeluarkan.

2. Akibat laporan KPI yang teruk, dia telah menerima surat menyatakan tiada pergerakan gajinya pada tahun lalu.

3. Pengetua itu turut memalukannya di hadapan guru lain selain menuduhnya sengaja enggan mematuhi perintah.

4. Tidak diberi peluang untuk membela diri kerana tidak pernah dipanggil dalam sebarang siasatan atau diberi peluang menjawab laporan.

5. Mendakwa mengalami tekanan perasaan selepas mengetahui laporan prestasinya diketahui pihak lain sebelum dia menerimanya.

6. Mendakwa mengalami penyakit tekanan darah rendah selain perasaan malu yang akan kekal sepanjang hayat.

7. Kewibawaan dan reputasinya sebagai seorang pendidik dipandang rendah serta dicemuh masyarakat sekeliling.

----------------------
Tentang siapa yang lebih benar dan salah... kita tunggu berita selanjutnya!

-----------------------

KPI & SKT - salah satu bentuk penilaian prestasi & kualiti kerja bagi semua kakitangan AWAM. Sistem ini juga mungkin digunapakai oleh pihak swasta.

Pemerhatian AM:
Isu seumpama ini pasti berlaku dimana-mana. Cumanya tidaklah sampai sehangat berita hari ini. Dari dulu sampai sekarang isu seperti ini berlegar di sekitar kita.

Bagi saya yang faqiir ini, perkara ini tidak akan berlaku kalau KITA benar-benar telah bekerja & menjalankan tugasan dengan telus dan sempurna. So, mungkin begini saja baitu - lebih kepada ketidakpuasan hati saja!

Andai benar dakwaan che'gu tersebut yang dia teraniaya, maka seharusnya kedua-dua pihak perlu profesional.

Alaaa di sekolah pun begitu bah. Ada saja itu ini yang tidak puas hati. Tapi apa pun ketidakpuasan hati tu biarlah sepadan dan tindakan pun perlu berbaloi...

Kita buat yang baik-baik sajalah kio...

TQ: Tahniah kepada rakan-rakan guru, ustaz-ustazah yang baru dapat APC (Seperti Ustazah Mazila - GJQ & Pn. Helina Lawerence - SKPK / juga kepada YM Ustaz Maarof Hamzah - SMK Sook). Semoga ANDA lebih komited dan 'bersih' dalam menjalankan tugas. Ajar yang baik-baik saja yeee...

alfaqiir abumiftah

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komentar Anda...

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.