Selasa, 3 Julai 2012

SEDIKIT TAPI BANYAK..

Assalaamua'alaikum WTB...

Saidina Ali K.W berkata :
"Empat perkara yang sedikit sahaja terjadi sudah dikira banyak, iaitu (1) Sakit, (2) Faqir, (3) Api dan (4) Permusuhan."

Empat perkara tersebut, siapa pun yang mengalaminya walaupun sedikit, tetap menyulitkan dan telah meragut kebahagiaan juga keselamatan.

Apabila kita sakit, yang seronok jadi lesu dan hambar. Sementara, apabila kita mengalami kefaqiran mendadak, hidup terasa hampa dan tidak bererti. Saudara yang selama ini dekat dengan kita sewaktu kita berada akan menjauh, malah ada yang tidak sudi lagi menyapa kita sebagai saudara. Api - keberadaannya sedikit atau banyak pada satu sisi teramat banyak manfaatnya. Namun, jika tidak dijaga dan diguna sebaiknya, kecil mahupun besar ia akan membakar dan menghanguskan.

Permusuhan - walau dalam skala yang kecil sekalipun, jangan sampai bersarang di dalam diri kita. Apatah lagi kalau kita sendiri yang menciptakan pola permusuhan, maka bencananya amat besar. Diri sendiri akhirnya menjadi musuh dirinya. Dengki kesumat adalah bekas nista permusuhan syaitan kepada Bani Adam sampai ke akhir wujud.

Perhatikanlah sabda Rasulullah SAW yang mulia :
"Pokok akal setelah iman kepada Allah SWT adalah kasih sayang kepada sesama manusia."

Daripada pesan junjungan mulia ini, kasih sayang adalah khazanah yang mahal dalam kehidupan. Maka, sirnakanlah kecenderungan fitnah, adu domba dan permusuhan dalam hidup kita.

Nabi Sulaiman a.s ada mengatakan :
"Janganlah kamu menganggap banyak memiliki seribu sahabat. Seribu sahabat itu sedikit. Dan janganlah kamu menganggap sedikit memiliki seorang musuh. Kerana, memiliki seorang musuh itu bererti ramai."

Marilah renung-renungkan....
Reaksi:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komentar Anda...

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.