Selasa, 10 Julai 2012

IMAN DAN AMAL SOLEH

Assalaamu'alaikum wtb,

Antara pujangga sekaligus ulama yang saya sangat minati ialah Buya Hamka. Hasil karyanya sangat mengesankan dan mendepani zaman beliau, malah buah fikirannya masih segar dan hidup menyonsong zaman. Tidaklah berlebih kalau saya mengatakan bahawa itulah bezanya tulisan yang datang dari lubuk hati keimanan, diwarnai sikap yang tegas dan dipahat dengan pena keahlian.

Dalam bukunya "Kesepaduan Iman Dan Amal Soleh" Buya Hamka menyatakan :

"Hubungan di antara amal, adalah hubungan antara budi dan perangai. Kalau kita percaya kepada Allah, tentu kita cinta kepadaNya, tentu kita sudi menuruti apa yang dikehendakiNya. Cinta yang tidak sudi berkorban, menurut yang terpakai dalam alam ini, adalah cinta palsu. Apatah lagi terhadap Allah, nescaya iman palsu, Islam palsu. Mengaku diri seorang Islam, padahal tidak mengerjakan shalat lima waktu, cubalah fikirkan, betulkah pengakuan itu? Mendakwa diri seorang Islam, padahal enggan mengeluarkan zakat? Sebab apa? Apakah lantaran merasa bahawa harta itu bukan pemberian Tuhan? Mengaku diri seorang Islam, padahal enggan melakukan puasa Ramadhan. Apakah sebabnya? Bukankah ini pengakuan itu belum bulat? Lain di mulut lain pula di hati?

Anda hendak berjuang, menegakkan cita-cita Islam, dalam masyarakat, negara, ekonomi, politik dan sebagainya - padahal shalat lima waktu anda tinggalkan. Hal ini petanda rumah yang hendak anda bina itu, anda tegakkan di atas tiang yang lapuk. Atau anda mendirikan rumah tidak memakai tiang. Maka selamanya rumah itu tidak akan tegak. Rumah baru berdiri, apabila dimulai dari sendinya.

Demikian pula dalam beragama, harus dimulai dari sendinya. Jika tidak, petanda bahawa pengakuan belum betul, kepercayaan belum duduk, maknanya iman belum ada. Kalau iman belum ada, nescaya Islam pun belum ada. Cubalah tanyai hati sendiri. Apakah beratnya mengerjakan perintah...?" Demikianlah diungkap oleh Prof. Dr. Hamka.
Reaksi:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komentar Anda...

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.