Rabu, 9 Oktober 2024

KENAPA MUHAMMAD BERTAHANNUTH DI GUA HIRA'

RASULULLAH SAW SEBELUM MENERIMA WAHYU

Sebelum menerima wahyu pertama di Gua Hira', kehidupan Rasulullah SAW dari segi kepercayaan, keyakinan, dan amalan mencerminkan ketakwaan dan kejujuran yang luar biasa, meskipun Baginda hidup di tengah-tengah masyarakat yang terbenam dalam amalan-amalan syirik dan kebejatan moral. Perjalanan spiritual Nabi Muhammad SAW sebelum menjadi Rasul menunjukkan bagaimana Baginda secara semula jadi cenderung kepada kepercayaan yang benar dan menjauhi segala bentuk kemungkaran yang berlaku dalam masyarakatnya.

Kepercayaan, Keyakinan, dan Amalan Rasulullah Sebelum Kenabian

  1. Kepercayaan dan Keyakinan kepada Tuhan Yang Maha Esa
    Nabi Muhammad SAW, meskipun hidup dalam masyarakat yang menganut penyembahan berhala, sentiasa mempercayai Tuhan yang Maha Esa. Baginda bukanlah seorang yang mengikuti agama kaumnya, iaitu agama penyembahan berhala yang sangat dominan ketika itu. Sebaliknya, Baginda memiliki keyakinan bahawa wujudnya satu kuasa Ilahi yang mengatur seluruh alam, dan Baginda menolak untuk menyembah berhala-berhala yang dipuja oleh masyarakat Quraisy.

  2. Menjauhi Penyembahan Berhala dan Amalan Jahiliyyah
    Sejak dari kecil, Nabi Muhammad SAW dikenali dengan akhlaknya yang sangat mulia. Baginda tidak pernah terlibat dalam amalan penyembahan berhala dan segala bentuk kebiasaan jahiliyyah seperti pesta arak, perzinaan, dan ketidakadilan sosial yang merajalela di Mekah pada masa itu. Keadaan moral masyarakat ketika itu sangat rendah, dan Baginda merasa jijik dengan kebejatan moral yang semakin merosakkan kehidupan kaumnya.

  3. Amanah dan Jujur
    Sebelum diangkat menjadi Rasul, Baginda sudah terkenal sebagai seorang yang sangat amanah dan jujur, sehingga digelar Al-Amin, yang bermaksud "Yang Dipercayai." Masyarakat Quraisy menghormati Baginda kerana kejujurannya dalam perniagaan dan juga dalam setiap urusan hidup. Sifat ini membuktikan bahawa Baginda telah memiliki ketakwaan yang tinggi dan bersedia secara mental dan rohani untuk menerima misi kenabian.

  4. Sikap Suka Merenung dan Tafakur
    Rasulullah SAW sudah biasa merenung dan memikirkan kebesaran alam dan hakikat kehidupan sejak usia mudanya. Baginda sering bertafakkur tentang kebejatan moral dan ketidakadilan yang berlaku dalam masyarakatnya. Sifat ini memperlihatkan kecenderungan Baginda untuk mencari kebenaran dan penjelasan tentang hakikat hidup dan tujuan sebenar manusia di dunia ini.

Keadaan Masyarakat Sebelum Kenabian

Masyarakat Mekah pada waktu itu dilanda Zaman Jahiliyyah, yang dicirikan oleh beberapa unsur penting:

  1. Penyembahan Berhala
    Penduduk Mekah ketika itu adalah penyembah berhala, dan terdapat lebih daripada 300 patung berhala yang ditempatkan di sekitar Kaabah. Kaabah, yang asalnya dibina untuk menyembah Tuhan Yang Esa, telah dipenuhi oleh berhala-berhala yang dipuja oleh pelbagai suku kaum Quraisy.

  2. Kebejatan Moral
    Masyarakat Arab pada masa itu dibelenggu oleh kebejatan moral yang parah. Penindasan terhadap golongan lemah, seperti wanita, hamba, dan anak-anak perempuan, adalah perkara biasa. Bayi perempuan sering dibunuh selepas dilahirkan (amalan wa'd) kerana dianggap beban dan memalukan keluarga. Selain itu, masyarakat Arab juga tenggelam dalam minum arak, berjudi, dan berperang antara puak.

  3. Ketidakadilan Sosial
    Kehidupan sosial di Mekah dikuasai oleh golongan bangsawan Quraisy yang kaya dan berkuasa. Orang miskin dan hamba tidak mempunyai hak yang sama, dan masyarakat hidup dalam sistem kelas yang sangat jelas. Terdapat penindasan terhadap mereka yang lemah dan tidak berdaya, dan tiada sistem yang adil untuk melindungi golongan ini.

  4. Kebodohan dan Kejahilan Agama
    Walaupun terdapat segelintir golongan Hanif (golongan yang mengekalkan ajaran Tauhid yang dibawa oleh Nabi Ibrahim AS), kebanyakan masyarakat Arab ketika itu tidak memiliki pengetahuan yang mendalam tentang agama yang benar. Mereka terpesong jauh dari ajaran Tauhid dan hidup dalam kejahilan agama serta menyembah berhala sebagai simbol kebesaran.

Sebab Nabi Muhammad SAW Bertahannuth di Gua Hira'

Kegelisahan Rasulullah SAW terhadap keadaan masyarakatnya menjadi salah satu sebab utama mengapa Baginda sering menyendiri di Gua Hira' untuk bertahannuth (bertapa sambil bertafakur). Beberapa faktor utama yang mendorong Baginda melakukan hal ini termasuk:

  1. Mencari Kebenaran dan Petunjuk Ilahi
    Nabi Muhammad SAW merasakan ada sesuatu yang sangat salah dengan amalan masyarakatnya, terutamanya dari segi penyembahan berhala dan ketidakadilan sosial. Baginda menyedari bahawa wujud satu kuasa yang lebih besar daripada berhala-berhala tersebut, dan Baginda ingin mencari penjelasan tentang tujuan sebenar kehidupan. Oleh itu, Baginda sering berundur ke Gua Hira' untuk merenung dan memohon petunjuk Ilahi.

  2. Rasa Gelisah Terhadap Kebejatan Masyarakat
    Keadaan masyarakat yang tenggelam dalam amalan syirik, kebodohan, dan kezaliman telah menggugah hati Nabi Muhammad SAW. Baginda tidak boleh menerima cara hidup masyarakat Quraisy dan sentiasa merasa gelisah terhadap amalan yang merosakkan tersebut. Sikap empati dan kasih sayang Baginda terhadap masyarakat, terutamanya golongan tertindas, membuatkan Baginda semakin terdorong untuk mencari jalan penyelesaian.

  3. Kecenderungan Kepada Kesucian Rohani
    Nabi Muhammad SAW memiliki kecenderungan semula jadi kepada kesucian rohani. Sifat ini jelas melalui amalan bertafakkur dan menyendiri di Gua Hira'. Baginda mencari ketenangan dan menginginkan hubungan yang lebih dekat dengan Tuhan, walaupun belum mengetahui bagaimana cara sebenar untuk mendekati Tuhan pada ketika itu.

  4. Persiapan Mental dan Rohani untuk Misi Kenabian
    Tanpa disedari, Rasulullah SAW sedang dipersiapkan oleh Allah SWT untuk menerima tanggungjawab besar sebagai seorang Rasul. Amalan tafakur di Gua Hira' adalah satu bentuk latihan rohani yang membentuk jiwa Baginda untuk menghadapi tugas berat dalam membawa risalah Islam kepada umat manusia.

Penutup

Sebelum menerima wahyu, Nabi Muhammad SAW menjalani kehidupan yang suci dan amanah, menjauhi segala bentuk kemungkaran yang diamalkan oleh masyarakatnya. Baginda terkenal dengan akhlak yang mulia dan sering merenung tentang makna kehidupan serta kebenaran. Keadaan masyarakat yang terjebak dalam kejahilan, ketidakadilan, dan penyembahan berhala menggugah hati Baginda, menyebabkan Baginda bertahannuth di Gua Hira'. Di sini, Nabi Muhammad SAW mencari ketenangan dan petunjuk Ilahi, sehingga akhirnya Baginda menerima wahyu pertama yang mengangkat Baginda sebagai Nabi dan Rasulullah SAW.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komentar Anda...