Jumaat, 7 Oktober 2011

ISLAM AGAMA MUNDUR?

Assalaamu`alaikum wtb,

Meneliti keadaan ummat Islam hari ini, ada yang berpandangan bahawa kemunduran yang dihadapi adalah berpunca dari agama Islam itu sendiri yang tidak sesuai dengan perkembangan zaman. Sementara itu, ketakutan kepada Islam atau Islamophobia turut terjadi kerana Islam dihubungkaitkan dengan fahaman keganasan, ekstrem dan fanatik. Malahan, ada yang beranggapan, Syariah Islam tidak sesuai dengan proses kemodenan yang sedang rancak berlaku.

Adakah benar anggapan-anggapan dan pandangan demikian?

Sesetengah yang lain pula berpendapat, bahawa Islam hanya sesuai sebagai ritual atau kerohanian semata tetapi tidak harus dicampuradukkan dengan cara hidup. Kata sesetengah mereka, kemurnian Islam akan menjadi rosak sekiranya Islam dihubungkaitkan dengan atau sebagai cara hidup.

Malah, ramai juga yang berpendapat bahawa kemajuan yang dibawa oleh Barat itu sudah Islam. Maka kata mereka, mengapa harus heboh-heboh lagi mengenai islamisasi ilmu, ekonomi, politik, pendidikan dan sistem tadbir urus? Tegas mereka pula, ikut saja apa yang Barat buat dan ambil yang mereka tawarkan, maka majulah ummat Islam.

Benarkah kemunduran ummat adalah disebabkan oleh hal-hal yang disinggung dalam kenyataan tadi?

Pada kenyataannya, pendapat-pendapat itu harus ditelaah oleh kita semua berlandaskan nilai ilmu dan maklumat yang benar, apa sebenarnya punca kemunduran berlaku. Beberapa perkara dalam Islam juga diangkat oleh mereka untuk dipermasalahkan; umpamanya - jihad (mengapa maksud jihad di dalam Islam menjadi kebencian orang Barat?) dan sebagainya. Mengapa Islam ditakuti dan dibenci serta sering diletakkan di `kandang tuduhan`? Apakah kemunduran ini kerana memang asbab ajaran Islam itu sendiri atau kerana kesalahan dan kesilapan penganutnya?

Saya sekadar menghimbau ingatan saudara-saudaraku sekalian pada persoalan yang masih bahkan mungkin akan kekal menghantui kita sepanjang zaman. Jawapannya terhidang pada khazanah kita sendiri. Kembalilah kita merenung seketika dengan mendalam situasi ini. Kerana kita sebagai penerus ummat ini harus memahami semua hal itu dengan baik supaya menjadi seorang Islam tidak harus dirasakan sebagai beban dan menjadi Islam sewajarnya memiliki imej maju dan cemerlang.

IZZAH atau nilai kemuliaan - itu adalah milik Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman!

Salam ukhwah
Abu Miftah
Reaksi:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komentar Anda...

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.