Jumaat, 30 September 2011

ALLAH, AL-QURAN DAN CINTA

AL-QURAN merupakan kitab yang lengkap dan sempurna, serta meliputi segala perkara yang dapat dijadikan sebagai panduan dan peringatan bagi manusia secara umum. Akan tetapi, terdapat sebahagian umat Islam yang hanya melihatnya sebagai kitab yang membicarakan tentang hal-hal yang bersangkutan dengan keimanan, ibadah, halal-haram mahupun tentang larangan-larangan Allah s.w.t. sahaja.

Sedangkan Al-Quran sebenarnya penuh dengan lafaz-lafaz cinta dan kasih sayang, dengan kekata yang berasal dari perkataan ‘rahmah’ sahaja diulang sekitar 178 kali di dalam Al-Quran. Malah, jika diamati pada setiap pembuka surah-surahnya, ianya dimulakan dengan lafaz ‘Bismillahirahmanirrahim’ yang bermaksud ‘Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang’.

Ketahuilah, Allah s.w.t. amat menyayangi hamba-hamba-Nya dan berjanji mengampun segala dosa-dosa mereka, selagi mana mereka mengasihi Allah s.w.t. dengan sepenuhnya, dan melaksanakan segala ajaran-Nya dengan penuh keimanan dan ketakwaan.

Firman Allah s.w.t. dalam surah Ali-‘Imran ayat 31:

Ertinya: “Katakanlah: (Nabi Muhammad s.a.w.) Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

Kita sering mendengarkan ungkapan kata-kata bahawa Allah s.w.t. murka kepada hamba-hamba yang mengingkari-Nya, tetapi jangan pula kita lupa bahawa Allah s.w.t. itu Maha Pengasih kepada hamba-hamba-Nya yang suka melakukan kebaikan.

Firman Allah s.w.t. dalam surah al-A’raaf ayat 56:

Ertinya: Sesungguhnya rahmat Allah itu hampir kepada orang-orang yang melakukan kebaikan.”

Sewajarnya rasa cinta dan kasih sayang ini juga patut menjadi amalan kita sebagai ketua keluarga, terutamanya ketika menyeru mereka dalam melakukan perkara kebaikan.

Perhatikan saudaraku, bagaimana Allah mendatangkan kisah Luqman al-Hakim yang menasihati anaknya dalam melaksanakan perintah Allah s.w.t. Firman Allah s.w.t. dalam surah Luqman ayat 17:

Ertinya: “Wahai anakku, dirikanlah sembahyang, dan perintahkanlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu.”

Ingatlah... Allah s.w.t. itu amat mengasihi dan menyayangi hamba-hamba-Nya yang sentiasa berlaku ihsan terhadap kedua ibu bapanya.

Perhatikan, firman Allah s.w.t kepada Nabi-Nya Yahya a.s. dalam surah Maryam ayat 13-14:

Ertinya: “Dan kasih sayang dari sisi Kami, serta kelebihan yang kembang manfaatnya; dan ia seorang yang bertakwa. dan ia taat serta berbuat baik kepada ibu bapanya, dan ia pula tidak sombong angkuh atau derhaka.”

Perkara yang sama juga dituntut oleh Allah s.w.t. terhadap diri kita dalam bersikap belas kasihan kepada kedua ibu bapa.

Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Israa’ ayat 24:

Ertinya: “Dan hendaklah Engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah”: “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”

Ketahuilah... di dalam Al-Quran, Allah s.w.t. juga mengajar kita supaya bersikap lemah lembut dalam mengajak manusia ke jalan kebaikan, walaupun kepada orang-orang yang telah melampaui batas. Renungkanlah, bagaimana Allah s.w.t. mengajar Nabi Musa dan Harun a.s. tatkala mereka ingin berdakwah kepada Firaun.

Firman Allah s.w.t. dalam surah Taha ayat 43-44:

Ertinya: Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya ia telah melampaui batas dalam kekufurannya. Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya dengan kata-kata yang lemah-lembut, semoga ia beringat atau takut.”

Perkara yang sama juga, disebutkan dalam Al-Quran bagi menggambarkan bagaimana akhlak Baginda Rasulullah s.a.w. ketika berdakwah kepada kaumnya bagi menarik mereka kepada ajaran agama Islam.

Firman Allah s.w.t. dalam surah Ali ‘Imran ayat 159:

Ertinya: “Maka Dengan sebab rahmat dari Allah, kamu (Nabi Muhammad s.a.w.) telah bersikap lemah-lembut kepada mereka, dan kalaulah kamu bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu.”

Semoga dengan ini... kita menyedari bahawa mesej dan kandungan intipati Al-Quran bukan sahaja mengandungi ancaman kepada mereka yang mengingkari Allah s.w.t., tetapi juga mengandungi ayat-ayat cinta dan kasih sayang. Itulah dia akhlak dan seruan yang dibawa oleh junjungan kita Rasulullah s.a.w., yang seharusnya diwarisi oleh kita, umat Nabi Muhammad s.a.w.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komentar Anda...

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.