Selasa, 25 Mac 2025

BENARKAH AMALAN TAHLILAN PERNAH DILAKUKAN OLEH RASULULLAH DAN PARA SAHABAT?

 Amalan Tahlilan dalam Perspektif Sunnah dan Sejarah Sahabat

Tahlilan, seperti yang diamalkan di Nusantara, merujuk kepada kegiatan membaca tahlil (Lā ilāha illā Allāh) secara berjemaah yang biasanya dilakukan selepas seseorang meninggal dunia, khususnya pada hari ke-1, ke-3, ke-7, ke-40, ke-100, dan seterusnya. Persoalannya, adakah amalan ini dilakukan oleh Rasulullah ﷺ dan para sahabat?

1. Amalan Membaca Tahlil

Tidak diragukan bahawa membaca tahlil adalah sunnah dan mempunyai keutamaan yang besar. Banyak hadis sahih menunjukkan bahawa Lā ilāha illā Allāh adalah zikir terbaik. Antaranya:

"Sebaik-baik zikir adalah ‘Lā ilāha illā Allāh’."

(HR. Tirmizi, no. 3383; Ibn Majah, no. 3790 – Hasan)

Namun, pertanyaan yang lebih spesifik adalah: Adakah Rasulullah ﷺ dan para sahabat melaksanakan bacaan tahlil secara berjemaah dalam bentuk tahlilan setelah kematian seseorang?

2. Apakah Rasulullah ﷺ dan Para Sahabat Melakukan Tahlilan Seperti di Nusantara?

Tidak terdapat dalil sahih yang menunjukkan bahawa Rasulullah ﷺ dan para sahabat mengadakan tahlilan berjemaah secara khusus pada hari-hari tertentu selepas kematian seseorang.

Sebaliknya, amalan yang dilakukan Rasulullah ﷺ dan para sahabat ketika ada kematian ialah :

Menyampaikan takziah – Menghiburkan keluarga si mati dengan nasihat yang menenangkan.

Mendoakan kebaikan untuk si mati – Seperti doa khusus bagi si mati, sebagaimana doa dalam solat jenazah.

Menyediakan makanan untuk keluarga si mati – Rasulullah ﷺ bersabda:

"Buatlah makanan untuk keluarga Ja'far kerana telah datang kepada mereka perkara yang menyibukkan mereka."

(HR. Abu Dawud, no. 3132; Tirmizi, no. 998 – Hasan)

Namun, tidak ada amalan mengumpulkan orang ramai untuk membaca tahlil dan doa bersama pada hari-hari tertentu selepas kematian.

3. Bagaimana dengan Pandangan Ulama?

Sebahagian ulama membahaskan bahawa amalan berkumpul dan membaca tahlil serta doa untuk si mati boleh menjadi bid'ah jika dianggap sebagai satu kewajipan atau dilakukan secara tetap pada hari-hari tertentu seperti 3, 7, 40, dan seterusnya. Ini kerana menetapkan satu waktu ibadah tanpa dalil adalah perkara yang diada-adakan dalam agama (bid'ah idhafiyyah).

Namun, ada ulama yang berpandangan lebih fleksibel, dengan syarat:

Tidak meyakini bahawa ia adalah sunnah yang datang dari Rasulullah ﷺ.

Dilakukan dengan tujuan mendoakan si mati, bukan sebagai adat yang wajib.

Tidak membebankan keluarga si mati dengan kos jamuan dan sebagainya.

Ibn Taimiyah menyatakan :

"Berzikir secara individu adalah sunnah, tetapi menjadikannya dalam bentuk berjemaah dengan cara khusus tanpa dalil adalah bid'ah."

Manakala Imam Al-Syafi’i juga menegaskan bahawa pahala bacaan al-Quran untuk si mati tidak sampai kepadanya, kerana amal seseorang hanya bermanfaat untuk dirinya sendiri, kecuali doa dan sedekah yang diniatkan untuk si mati.

Kesimpulan

Tahlil sebagai zikir adalah sunnah, tetapi tahlilan sebagai acara tertentu selepas kematian tidak dilakukan oleh Rasulullah ﷺ dan para sahabat.

Mendoakan orang yang telah meninggal dunia adalah sesuatu yang disyariatkan, tetapi menetapkan waktu tertentu (seperti hari ke-3, ke-7, ke-40, dan seterusnya) tanpa dalil adalah sesuatu yang diada-adakan.

Sebaiknya mengikuti amalan Rasulullah ﷺ dan sahabat, iaitu dengan berdoa, bersedekah untuk si mati, dan memberikan sokongan kepada keluarga yang ditinggalkan.

Jika ingin melakukan majlis doa, pastikan ia tidak menjadi adat wajib atau membebankan keluarga si mati.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komentar Anda...