Rabu, 9 Julai 2014

CERITA HATI SEMPIT...

Hati yang lapang dapat diibaratkan seperti sebuah lapangan yang luas terbentang. Walaupun disana ada anjing, ular, kala jengking dan aneka macam binatang buas lainnya, pastilah lapangan tetap luas. Aneka macam binatang buas yang ada, kelihatan kecil dibanding dengan luasnya lapangan. 

Sebaliknya, hati yang sempit dapat diibaratkan - ketika kita di dalam sebuah kamar mandi yang sempit, baru berduaan dengan seekor tikus kecil saja, pasti jadi masalah. Belum lagi jika dimasukkan anjing, singa atau harimau yang sedang kelaparan; pastilah akan lebih bermasalah lagi.

Entah mengapa kita sering terjebak dengan fikiran yang membuat hari-hari kita menjadi hari-hari yang tidak enak dan nyaman. Sering saja fikiran kita menjadi keruh, penuh rencana yang buruk-buruk. Waktu demi waktu yang dilalui sering kali diwarnai dengan keadaan hati yang mendidih, bergejolak, penuh ketidaksukaan dan terkadang penuh dengan kebencian. Bahkan, sarat dengan dendam kesumat. Penat rasanya bukan!? 

Menjelang tidur, otak berfikir keras menyusun rencana - bagaimana memuntahkan kebencian dan dendam yang ada dilubuk hatinya agar puas kepada yang dibencinya. Hari-harinya adalah hari 'memualkan' - makan tak enak, tidur tak nyeyak - disebabkan seluruh konsentrasi dan energinya difokuskan untuk memuaskan rasa bencinya itu.

Saudaraku... 
Alangkah menderitanya orang-orang yang diseksa oleh kesempitan hati. Dia akan mudah sekali tersinggung. Kalau sudah tersinggung, seakan kekhilafan orang tak lagi termaafkan. Barangkali, hatinya hanya akan puas apabila orang yang menyinggungnya menderita, sengsara atau tidak berdaya lagi.

Ingatlah!
Hidup di dunia ini hanya satu kali. Sebentar dan belum tentu panjang umur. Amat rugi kalau kita tidak mampu menjaga suasana hati ini. Camkanlah, bahawa kekayaan yang paling mahal dalam mengharungi kehidupan ini adalah 'suasana hati'. 

Walaupun rumah kita sempit, tapi kalau hati kita lapang; akan terasa luas. Walaupun tubuh kita sakit, tapi hati kita ceria; akan terasa enak.Walaupun badan kita lemah, tapi kalau hati kita teguh; akan terasa mantap. Walaupun kereta kita yang murah-murah saja, tapi kalau hati kita cantik; akan tetap dihormati. Walaupun kulit kita kehitam-hitaman, tapi kalau batinnya indah jelita; akan tetap mulia. 

Sebaliknya...
Apalah ertinya rumah yang besar dan luas kalau hatinya sempit?? Apa ertinya KFC, Friend Chicken, Burger dan segala macam makanan enak; kalau hatinya sedang membara?? Apa ertinya ruang ber-Air Cond - kalau hati mendidih?? Apa ertinya kereta BMW etc, kalau hatinya gelap??

Maka... mari fikir-fikirkan, pada hati yang mana sepatutnya kita berada...
Reaksi:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komentar Anda...

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.