Jumaat, 16 Jun 2017

MALAM-MALAM AKHIR 10 RAMADHAN 1438H


Assalaamualaikum WTB..

Alhamdulillah. Tertunai juga hajat di hati untuk mencoret semula di ruangan Jurnal I Abu Miftah ini dan usang ini. Alhamdulillah...

Ramadhan tahun ini sudah dipenghujungnnya... Sudahkah ia berbekas dan berkesan di hati? Sudahkah impaknya terasa dalam sisi-sisi kehidupan? Atau, adakah masih seperti dulu? 

Ramadhan datang dan pergi... kerana ia hanyalah sebuah kesempatan yang diberikan. Dan, hanya diri kita sendiri yang dapat menilai maksud hadirnya ia dalam kehidupan kita... Ia memang hanyalah serangkaian waktu. Namun, Rasulullah SAW khabarkan; detik demi detik waktunya sangatlah hebat dan berharga... Maka, jika dikira untung  ruginya... diri kita sendirilah pertaruhannya!

Masa begitu pantas berlalu. Memang... rasanya seperti baru mau bermula. Alih-alih kita sekarang sudah di 10 hari akhir Ramadhan.. Aduh! 

Semalam malam Jumaat... malam ke-21 tu! Aduhai!... gara-gara malam sumaat... 

Apa pun, mari kita teruskan perjuangan hingga ke akhir... Sebab, dapat atau tidak itu bukan urusan kita sebagai hamba. Siapkan saja motivasi ibadah yang segar - biar Lillahi Ta'alaa... semoga segala usaha kita dari sekecil-kecil hingga yang beesar tetap diberikan ganjaran panjar di dunia dan pahala di akhirat... Insha Allah. Amiiin..

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرَأَيْتَ إِنْ عَلِمْتُ أَيُّ لَيْلَةٍ لَيْلَةُ الْقَدْرِ مَا أَقُولُ فِيهَا قَالَ قُولِي اللَّهُمَّ إِنَّكَ عُفُوٌّ كَرِيمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ

📜Daripada Aisyah, beliau berkata: Aku berkata; Wahai Rasulullah, apabila aku mengetahui malam apakah Lailatul Qadar, maka apakah yang aku hendak katakan (berdoa) di dalamnya? Baginda bersabda: Katakanlah; "Allahumma Innakan 'Afuwwun Karim tuhibbul 'afwa fa'fu 'anni" (Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Pemurah, Engkau cintakan keampunan, maka ampunilah aku). 

Abu Isa berkata; Hadis ini adalah hadis hasan sahih.

-HR Tirmizi-
Reaksi:

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komentar Anda...

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.