Jumaat, 15 April 2016

BUAH KESABARAN

"Buah Kesabaran"




السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ   


Saudaraku,

Puji syukur kita panjatkan kehadirat Allah Ta’ala atas segala kurnia, hidayah dan berjuta kenikmatan tak terhingga yang telah Dia anugerahkan kepada kita semua.


Solawat dan salam semoga selalu tercurahkan kepada baginda Rasulullah SAW, beserta para keluarga, sahabat, dan semua orang yang mengikutnya hingga hari kemudian.


Selanjutnya marilah kita meningkatkan takwa kita kepada Allah subhanahu wa Ta’ala dengan sebenar-benar takwa, iaitu dengan menjalankan segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya.



Saudaraku,


Jika keimanan itu laksana burung, maka jiwa kita akan terbang menuju ke hadirat Allah SWT dengan dua sayap yang kukuh, iaitu sayap syukur dan sayap sabar.


Hakikat sabar adalah teguh dan kukuh mempertahankan jiwa untuk selalu berada pada ketentuan syariat Allah SWT, dengan tetap menjalankan ketaatan dan menahan diri dari larangan serta berlapang dada pada setiap ketentuan ujian dari Allah SWT.


Maka orang yang bersabar akan senantiasa teguh dan selalu menambah kekuatan tenaga jasmani dan rohaninya untuk meningkatkan amal ketaatan, terus mengukuhkan dan menambah tekun amal ibadah dan amal shalih mereka. Allah SWT berfirman :


Artinya: “Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.” (Ali Imran: 200).

Saudara,

Itulah hakikat kesabaran yang intinya adalah teguh bertahan sekukuh-kukuhnya dalam memperkuat jiwa, kemudian memperjuangkan segenap kemampuan jiwanya itu dalam menempuh keridhaan Allah SWT, dengan melaksanakan perintah dan menjauhi laranganNya dalam kondisi apa pun.

Maka marilah kita memohon tambahan kukuhnya kesabaran itu dengan menambah ilmu tentang keutamaan kesabaran dan menambah kokohnya iman kita tentang sifat, anugerah dan janji-janji Allah SWT serta kehidupan dan balasan di akhirat kelak.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Komentar Anda...

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.